RajdoweTrojmiasto.pl Strona Główna  
  RajdoweTrojmiasto.pl
FAQ  FAQ   Szukaj  Szukaj   Użytkownicy  Użytkownicy   Grupy  Grupy
 
Rejestracja  ::  Zaloguj Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości
 

Odpowiedz do tematu RajdoweTrojmiasto.pl Strona Główna » FORUM OGÓLNE » Jak zacząć przygodę z rajdami? » Przebieg KJS - objasnienia
Przebieg KJS - objasnienia
Autor Wiadomość
marces 
Junior Admin



Wiek: 29
Dołączył: 19 Sty 2010
Posty: 1797
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2017-11-16, 13:25   Przebieg KJS - objasnienia  

Konkursowa Jazda Samochodem czyli KJS - Regulamin ogólny znajdziecie w temacie Regulaminy tam możecie sobie wszystko przeczytać i poszukać istotnych dla Was rzeczy. Ja teraz staram się wyciągnąć te najważniejsze. Jest to impreza w której może wziąć udział kierowca bez licencji sportowej, ewentualnie z licencją P "pilota" lub kartingową.
KJS to jedyna forma nabicia Punktów do zdobycia licencji R.

• Po pierwsze czym jest KJS, jest to impreza organizowana przez Automobil Kluby o określonej długości odcinków specjalnych czyli nie przekraczającej 2 km na placach czy parkingach generalnie terenach prywatnych, bez zabezpieczenia karetki czy straży pożarnej, ale są też dopuszczone odcinki po drogach publicznych również do 2 km ale tutaj potrzebne jest zabezpieczenie w postaci Wozu Ratownictwa Gaśniczego oraz Karetki Pogotowia z dwoma ratownikami, wszelkie informacje na temat zabezpieczenia prób sportowych znajdują się w Regulaminach FIA załącznik "H". Próby sportowe muszą być poprzedzone znakami PKC , Start i zakończone meta, zazwyczaj "META STOP". Łączna długość odcinków specjalnych nie może przekroczyć 25 km, a średnia prędkość na odcinku nie może być wyższa niż 45km/h ( przepisy odnośnie tego mogą zmieniać się wraz z wydaniem na początku roku nowych regulaminów)
Prób sprawnościowych powinno być zawsze minimalnie 6.

• Odcinki specjalne na Drogach Publicznych organizowane są za zezwoleniem władz czyli Policji oraz Miasta zwie się to Wykorzystaniem drogi w sposób specjalny/szczególny.

• Oznakowanie odcinka specjalnego w KJS wygląda nie aż tak skomplikowanie posługujemy się w zasadzie tylko 4 znakami na odcinku, ale na niektórych KJSach że tak powiem wyższej rangi niż place można spotkać ich więcej. (Zał.1)
- Zapowiedz Początku Strefy PKC
- Koniec strefy PKC
- Start do odcinka specjalnego
- Meta stop odcinka specjalnego


(Zał.1)


PKC czyli Punkt Kontroli Czasu, znajduje się na wyjeździe/wjeździe z serwisów oraz przed startem do każdego z odcinków specjalnych. Pierwsze spotkanie z PKC mamy tak jak już pisałem na serwisie ,ale dowiedzieć się o tym o której godzinie mamy się stawić na tym PKC możemy w okolicy Biura Rajdu, gdzie znajdziemy kartkę z rozpiską godzin wyjazdu z PKC poszczególnej załogi i pilnujemy tej godziny jak oka w głowie .

Podczas wyjazdu z PKC lub przy Odbiorze Administracyjnym dostaniemy Kartę Drogową (Zał.2) według niej będziemy później określać czas wyjazdu na kolejny PKC.

(Zał.2)


Uważnie liczcie czas żeby dowiedzieć się o której godzinie macie wjechać na kolejny PKC ponieważ:
- Spóźnienie na PKC jest karane za każdą 1min = 10s kary dodawane do czasu na danym OSie
- Zbyt wczesne wjechanie na PKC jest karane za każdą 1min = 1min kary dodawane do czasu na danym OSie.


A zatem przyjeżdżamy na dany OS stajemy przy Żółtej Tablicy oznaczającej Zapowiedź strefy PKC i obserwujemy ZEGAREK sędziego wystawiony dla Nas przy tablicy. Wjechać w strefę PKC możemy 1 minutę przed naszą godziną, ale nie dajemy wtedy jeszcze karty sędziemu, czekamy aż na zegarze będzie nasza godzina.
Ważne: W strefę PKC musimy wjechać gotowi do startu czyli zapięci w pasy, ubrane kaski i zapięte paski kasków.

Na zał.2 idealnie rozpisany jest cały system wyliczania czasu dojazdu do PKC i co wpisuje nam sędzia, a co możemy my!

• Po wyjeździe z serwisu wiedząc już ile mamy czasu na dojazd do odcinka posługujemy się Książką Drogową. Pamiętamy tylko że dojazdówka do odcinka to droga publiczna (nie wykorzystywana w sposób specjalny), a co za tym idzie poruszamy się w normalnym ruchu ulicznym i obowiązuje nas takie samo prawo ruchu drogowego jak każdego użytkownika drogi. Z doświadczenia rajdówki są nawet baczniej obserwowane na takich dojazdówkach niż zwykłe samochody więc miejcie to na uwadze i nie szalejcie.

To jest jedna przykładowa strona książki drogowej.


Książka drogowa prowadzi nas z każdego miejsca do następnego, nie opisuje przy tym odcinków specjalnych. Ale zazwyczaj są dodane mapki tych odcinków. Zawiera też regulamin, nr tel do organizatora oraz dość istotną rzecz na rajdach "wyższych" niż place czyli kartki z OK i SOS ale procedurę wypadkową opiszemy w innym temacie.

• Kary jakie możecie dostać podczas rajdu to:
- +5s za potrącenie pachołka, opony na odcinku które zostanie Wam dodane do czasu na danym odcinku.
- +10s za rozbicie szykany (przeszkody ustawionej na odcinku)
- Taryfa w przypadku gdy pomylicie się na trasie odcinka i nie przejedziecie go według ustalonej trasy zostanie wam wpisany czas przejazdu ale obok niego T czyli 150% czasu zwycięzcy w klasie na tym odcinku.
- Za spóźnienie się na PKC 15min po czasie zostajecie zdyskwalifikowani.
- Za notoryczne spóźnienia łącznie 30min dyskwalifikacja.
- Zgubienie karty drogowej dyskwalifikacja
- Poprawianie czasów na karcie drogowej dyskwalifikacja
- Cofanie na mecie dyskwalifikacja
- Przestrzelenie mety 5s kary

• Meta Stop oznacza to że mamy zatrzymać się na mecie w taki sposób aby linia mety znajdowała się pomiędzy osiami pojazdu !. Kiedy jednak jest meta lotna to wiadome przejeżdżamy przez nią na full gazie ale musimy wyhamować przed Metą stop jest zazwyczaj dużo miejsca na to (Zał.3)

Zał.3


• Kilka słów jeszcze na temat procedury startu. Katę drogową na KJS zazwyczaj zabiera nam sędzie jak staniemy na starcie do próby, gdyż start i meta znajdują się w tym samym miejscu. Ale bywają i takie odcinki gdzie start i meta są w innych miejscach wtedy wpisany nam zostanie RZECZYWISTY CZAS STARTU i dostaniemy kartę z powrotem i następnie pokażemy się sędziemu na mecie by wpisał nam czas mety z czego będzie można wyliczyć czas przejazdu.

Sędzia na PKC wpisuje nam czas przyjazdu na PKC oraz prowizoryczną godzinę startu czyli od godziny wjazdu na PKC +3min, ale to i tak rzeczywisty czas startu jest czasem do którego dodajemy przykładowe 15min na dojazd do następnego PKC. Podjeżdżamy na Start i słyszymy słowa "to Wasza minuta" w tym momencie zostaje Wam 1 min do startu. Sędzie zazwyczaj odlicza od 5 do 0 i jedziemy.[/i]
_________________
Były:
Corsa B 94' 1.2->2.0 117KM/169NM. R.I.P 04.08.12 Opera Leśna Sopot
Civic ED6 91' 1.5 90KM/119NM -> 140KM/147NM - rallycar

Są:
Honda Accord - Ciągnik
Honda Civic EC8 91' 1.3 75KM/102NM
 
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
RajdoweTrojmiasto.pl Strona Główna » FORUM OGÓLNE » Jak zacząć przygodę z rajdami? » Przebieg KJS - objasnienia
Szybka odpowiedź
Użytkownik: 


Wygaśnie za Dni
 
 
 
 
 
 
 

 
   
     

Strony internetowe Designero.pl
nieruchomosci, mieszkania, ogloszenia mieszkaniowe rekawice robocze, ochronne, odziez bhp